FOOD: GLUTENVRIJE EN GEZONDE BROWNIES

9 August 2014

 photo glutenvrijebrownie_zps39f2e528.jpg

WAUW als ik ergens een zwakte voor heb is het chocolade. Ik kan een leven voorstellen zonder snoep, zoutjes en koekjes, maar chocolade? NEE. Gelukkig vond ik een perfect recept om toch te smullen van een chocolade brownie zonder er achteraf spijt van te krijgen. Bestaat dat? Ja.
Nu de zon niet meer schijnt, heb ik meer tijd om te sporten en wordt er geen stokbrood  met kruidenboter op het strand gegeten haha. Ik heb in de maand juli erg genoten van de zon, maar nu het wat kouder is, betekent het voor mij weer dat ik lekker kan sporten en gezond wil eten. Maar wat doe je als je trek krijgt in iets lekkers? Voornamelijk na een zware middag van cardio- en krachttraining. Juist een brownie maken waar niemand van kan afblijven. Dit recept is zelfs te maken voor de mannen onder ons. 

Mijn moeder kon het niet geloven dat er geen suiker in zat, net zoals olie, melk of bloem. Want dat gaat altijd in een brownie, want hoe krijg je hem anders zoet? Je kunt suiker heel goed vervangen door dadels. Dadels zijn enorm zoet van zichzelfs en zijn perfect voor veel recepten of als je even trek hebt in iets zoets. Olie kun je het best vervangen met eieren omdat die van zichzelf erg dik zijn. 


Wat gaat erin?


  • 175 tot 200 gram dadels zonder pit
  • 4 hele eieren
  • 100 gram cranberrymix of anders ongezouten noten
  • één eetlepel raw cacao 

Als extra toevoeging:

  • amandelschijf voor er boven op
  • kokosrasp voor er boven op
  • theelepel kaneel voor erin

Hoe gaan we te werk?
Eerst hak je de noten fijn en snijd je de dadels in kleine stukken. Je kunt het ook in een blender gooien, maar ik vind dat ze in een blender niet heel fijn worden, maar je kunt het wel proberen. Zorg dan wel dat je ze daarvoor even snijdt. Daarna wordt het alles in één blender gooien. Na een minuut in de blender kan je de browniemix op een bakvorm plaatsen en ze mogen iets langer dan 30 minuten de oven in op 175 graden.

Let op: je kunt er echt niet van afblijven! Ik ben heel benieuwd of jij ook een heerlijk glutenvrij recept hebt geprobeerd?


Liefs,
Hazal

9 comments:

  1. yummy ! ;-)


    xoxo

    new post
    www.live-style20.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Klinkt goed. Ik heb nog nooit dadels gehad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Het is heel lekkers! Ik hem stiekem een verslaving aan chocolade dadels haha. Mijn zus Cana eet ze altijd lekker los op. Voor je eerste keer zal ik ze in een recept gooien, erg lekker!

      Delete
  3. Ziet er lekker uit en je hebt er gelukkig ook helemaal niet zoveel ingredienten voor nodig!!

    xoxo Mireille

    ReplyDelete
  4. Als ik van brownies zou houden had ik ze zeker geprobeerd, vooral omdat ik geen gluten mag, maar ik ben gewoon geen brownie fan (sorry...) ;)

    xx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah jammer! Het zit tussen een muffin/brownie in. Is het niet lastig als je geen gluten mag?

      X

      Delete
  5. Did you say chocolate? Gimme gimme gimme!

    ReplyDelete

Thanks for taking time to read Sisters and Sisters.
We appreciate every comment and hope to see you back!

With love,
Sisters and Sisters