FOOD: KISIR (BULGUR SALADE)

30 August 2014


 photo Kisir-salade_zps8acccd03.jpg


Vandaag wat anders dan glutenvrij en super gezonde snacks. Het is tijd voor een avondmaal. Het is tijd voor Kisir. Kisir is afkomstig uit Turkije en wordt tegenwoordig door andere landen ook gemaakt. In de Koerdische keuken komt het gerecht ook vaak voor. Het is makkelijk, vegetarisch en erg lekker. Wij maken het vaak als vrienden bij ons komen eten en op de verjaardag van Hazal vorige week vrijdag, was het ook weer een favoriet gerecht.

Kisir is een eigenlijk een Turkse bulgur salade. Bulgur kon je vroeger alleen in Turkse toko's kopen, maar tegenwoordig is het bijna net zo populair als quinoa. Je vindt het in de biologische zaken en natuurlijk bij de grotere supermarkten naast de granen/rijst. 

Wat heb je nodig?
- 1 beker bulgur
 een ui
- knoflookteentjes
- (platte) peterselie
- bosui
- 2 beker heet water
- tomatenpuree 
- olie
- 2 beker water
- rode pepervlokken

Extra's:
- komkommer
- pijnboompitten

Snij de ui in stukjes met een teentje knoflook. Wij gebruiken het liefst twee teentjes knoflook. Zet een pannetje met een beetje olie op het vuur en zorg dat ze gaar worden. Voor twee personen gebruik je 1 beker bulgur. Bij bulgur moet je altijd het dubbele gebruiken van heet water. Als je 1 beker bulgur hebt, doe je er 2 bekers water bij etc. Plaats je bulgur in een bak en doe daar heet water bij. Zorg goed dat je het water heb verdeeld en sluit je bak af. Zo kan de bulgur goed absorberen. Daarna snij je wat peterselie zo klein mogelijk en de bosui ook. Je kunt echt wat meer gebruiken, want dat proef je bijna niet. Ik vind het lekker om heel dunne blokjes komkommer erbij te doen voor een frisse smaak. 

Als je ui en knoflook gaar zijn voeg je tomatenpuree toe en een beetje wat extra olie. Zorg dat het iets dikker is dan (zelf gemaakte) tomatensaus. Voeg daarna alles toe in 1 kommetje: de uitjes, de peterselie, bosui, en de bulgur. Voeg daarna wat peper en zout (mag wat meer zout zijn) toe en je hebt je gerecht minder dan 30 minuten op tafel! Mocht je bulgur wat harder zijn voeg wat warm water toe voordat je het inhoud van je uien met tomatensaus erin stopt. Je kunt het gerecht warm eten, maar ook koud als lunch naar school of een dagje in het park. Ideaal om het voor vrienden te serveren en vooral als er vegetariĆ«rs mee-eten. Wij zijn erg benieuwd wat jullie van dit gerecht vinden? Lijkt het jullie leuk om meer van dit soort buitenlandse gerechten te zien? Of hebben jullie een ander gerecht dat jullie willen lezen?

Liefs,
The Sisters


9 comments:

  1. Dit ziet er echt lekker uit, lijkt me leuk om een keer te proberen!

    ReplyDelete
  2. yum, wat lekker!
    xo, cheyenne

    ReplyDelete
  3. Dit ziet er heerlijk uit! <3

    XxX
    www.wendyvansoest.com

    ReplyDelete
  4. Ik vind bulgur altijd super lekker, ga dit deze week nog maken :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ah leuk! Ik ben benieuwd wat je ervan vindt :)!

      X

      Delete
  5. Oehh ziet er heel lekker uit. Lijkt me ook niet zo moeilijk om te maken, deze sla ik op!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Is het zeker niet, gewoon een keer doen! :D

      X

      Delete

Thanks for taking time to read Sisters and Sisters.
We appreciate every comment and hope to see you back!

With love,
Sisters and Sisters