RECEPT: CHOCOLADE DADELS

12 January 2015


 photo CHOCOLADE-DADELS-RECEPT01_zpsc8198f38.jpg

Van de week had ik zo'n zin in zoetigheid, ondanks dat ik mijzelf had beloofd om geen troep als snoepjes naar binnen te werken, maar ik moest iets eten. Ik was bezig met leren en ging even tussendoor boodschappen doen. Ik kwam op het idee om chocolade dadels te maken! De reden waarom ik dit recept met jullie deel is dat het één van mijn favoriet tussendoortje is. Maak kennis met de chocolade dadels van Hazal.

Ik gebruik dadels vaak voor mijn recepten zoals banenbrood en de heerlijke chocolade balletjes. Ik gebruik daarvoor de goedkope kleine dadels. Als tussendoortje neemt Cana wel eens van die grote dadels. Zelf eet ik niet vaak dadels uit een verpakking omdat ik er niet zo dol op ben. Maar vandaag jongens dit is gewoon heerlijk! Normaal koop ik ze altijd vers bij een toko (Turkse toko verkopen ze niet allemaal) of bij de Coffee Company. Gelukkig zit er een CC naast mijn school. Maar laat ik aan jullie zien hoe ik ze maak. Het is snel te maken; binnen vijf(!) minuten en neemt ook vijf minuten van je tijd in beslag exclusief 40 minuten wachten. 


Wat heb je nodig?

  • Grote dadels zoals Medjool 
  • Chocolade, liefst zo sterk (vanaf 75%)
  • Kokosrasp voor erom heen of helemaal niet
  • Vijf minuten van je tijd

Hoe ga je te werk?
Heel makkelijk zorg ervoor dat je eerst alle pitten verwijdert van de dadels. Dat is nodig voordat je met chocolade gaat werken. Vervolgens is het tijd om de chocolade in stukken te verdelen en te laten smelten. Als je geen tijd hebt doe je dat in de magnetron of au bain marie (zie Google voor alle tips hierover). Daarna is het tijd om de chocolade te roeren en de dadels erin te draaien. Als je dat hebt gedaan kan je kokosrasp gebruiken voor erover heen of je laat dit weg. De helft heb ik met kokosrasp gedaan en de andere helft heb ik gewoon met chocolade gedaan. Als je alle dadels hebt gehad, mogen ze 30 tot 40 minuten in de diepvries. Nadat je een half uur hebt gewacht, kan je smullen! 

Dit lekker tussendoortje kun je ook meenemen naar je lessen of je werk. Het is echt makkelijk te maken en kost weinig tijd. Het is zelfs haalbaar voor de mensen die bijna nooit in de keuken staan. Mocht je geen idee hebben waar je van die grote Medjool dadels kan kopen; ik weet dat ze bij Albert Heijn van die grote verse dadels hebben bij de fruit. Ergens in de buurt van de kokos etc. In sommige toko's zijn ze ook te koop. Als je met chocolade werkt, raad ik je aan voor lekker puur te gaan; hoe puurder, hoe gezonder. Als je dit geen punt vindt, kan je voor melk kiezen. Ik ben benieuwd wat je hiervan vindt en of je het ook een keer wilt proberen. 


Liefs,
Hazal


ENGLISH: Last week I had a little study break and I made these chocolade dates. They are so delicious and are easy to make!

3 comments:

  1. sweet ;-)

    xoxo
    new post
    www.live-style20.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. Ziet er wel lekker uit! Ik heb laatst voor het eerst dadels geproefd bij La Cubanita.

    ReplyDelete

Thanks for taking time to read Sisters and Sisters.
We appreciate every comment and hope to see you back!

With love,
Sisters and Sisters